ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2018

 
 

Αφιέρωμα στην Περιβαντολογική Εκπαίδευση και τη Δια Βίου
Μάθηση

 

 

Με πέντε ελληνικές ταινίες και έξη από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή το 6ο
AegeanDocs οργανώνει ένα μεγάλο αφιέρωμα προβολών και συζητήσεων στην
Περιβαντολογική Εκπαίδευση και τη Δια βίου Μάθηση. Οι ταινίες για την περιβαντολογική
εκπαίδευση αναδεικνύουν ένα εύρος θεμάτων: Από τις οικολογικές καταστροφές που
επιφέρει ένας πόλεμος έως τις απειλές στο περιβάλλον που προκαλεί ένα μοντέλο μαζικού
τουρισμού , ιδιαίτερα διαδομένο στις χώρες της Μεσογείου.
Στις ταινίες του αφιερώματος για τη δια βίου Μάθηση πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες
είναι εκπαιδευτικοί , αλλά και μαθητές διαφόρων ηλικιών και καταγωγών, σε σχολικές
μονάδες Δια Βίου Μάθησης.
Η ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ – “Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση” και συγχρηματοδοτείται από
την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται
ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση
και την απασχόληση.
Οι περιλήψεις των ταινιών του αφιερώματος, αποτελούν ένα καλό οδηγό όχι μονο για τις
προβολές , αλλά και για τις παραλληλες εκδηλώσεις, οι οποίες διοργανώνονται από το
Aegeandocs για το ιδιο θέμα.


Mπαρδουλ Τσελεπέ.
Στην ταινία παρακολουθούμε την καθημερινότητα του μετανάστη από την Αλβανία
Μπαρδούλ Τσελεπέ, ο οποίος παράλληλα με την εργασία του σε μεταμεσονύκτια βάρδια
στο ΜΕΤΡΟ , ως καθαριστής, φοιτά στο νυκτερινό ΕΠΑΛ Εξαρχείων για να λάβει
απολυτήριο.


Ποτέ δεν είναι αργά.
Η ταινία καταγράφει τα μαθήματα ενηλίκων γυναικών στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας της
Μυτιλήνης. Οι μαθήτριες εξηγούν το κίνητρό τους να καθίσουν και πάλι στα θρανία ενώ η
κινηματογράφηση της σχολικής πράξης δείχνει την πρόοδο τους στα μαθήματα.


Η Μητέρα των Αναμνήσεων
Η ταινία καταγράφει τη συμμετοχή μιας 20χρονης πρόσφυγα από την Ακτή Ελεφαντοστού
στο Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές Ταξεις της Μυτιλήνης. Η Μελίσα, η πρωταγωνίστρια
της ταινίας κινηματογραφείται την ώρα των μαθημάτων, αλλά και στα άτυπα ιδιαίτερα
μαθήματα, τα οποία της προσφέρουν οι καθηγήτριες του Γυμνασίου και εξηγεί γιατί
επέλεξε να φοιτήσει εκ νέου σε μια εκπαιδευτικη μονάδα , προκειμένου να υποστηρίξει την
προσπάθεια της να ενταχθεί στην τοπική κοινωνία.


Μπαφουλί.
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένας μετανάστης από την Αφρική, μαθητής στο
νυκτερινό ΕΠΑΛ Εξαρχείων. Εργάζεται ως φύλακας σε εργοστάσιο στη Μαγούλα Αττικής

και παράλληλα φοιτά στο σχολείο. Ένα τροχαίο ατύχημα του στερεί τη δυνατότητα να
πάρει μέρος στις προαγωγικές εξετάσεις και αποφασίζει από κοινού με τους καθηγητές του
να επαναλάβει τα μαθήματα.


Ασιφ
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένας 45χρονος μετανάστης από το Αφγανιστάν. Μετα
από 12 χρόνια παραμονής του στην Ελλάδα αποφασίζει να φοιτήσει σε νυχτερινό σχολείο,
προκειμένου να αποκτήσει τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την ένταξή του στην
κοινωνία.

Return
H ταινία είναι μια σύγχρονη απόδοση του αιτήματος Επιστροφή στη Φύση. Είναι ο
άνθρωπος υποχρεωμένος να ζει μια ζωή ασύμβατη με τη φύση του και, επίσης,
ασυμβίβαστη με το φυσικό περιβάλλον; Αυτό το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τη νέα ζωή
ανθρώπων, που έχουν βρει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.

A place in the Sun
Ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό στη Νότια Γαλλία καλωσορίζει χιλιάδες ανθρώπους κάθε
καλοκαίρι με τροχόσπιτα και σκηνές σε κάμπινγκ. Η ταινία διαπραγματεύεται τις αλλαγές
που σωρεύει κάθε χρόνο στο Οικοσύστημα της περιοχής και στις σχέσεις των ανθρώπων η
εγκατάσταση και η λειτουργία ενός εφήμερου χωριού δίπλα στο παραδοσιακό.


ALIMA
Εδώ και αιώνες, τα νερά της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Αιτωλικού παρέχουν τροφή και
εργασία σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού της περιοχής και συντελούν στη
διαμόρφωση ενός μοναδικού φυσικού και πολιτισμικού τοπίου. Η ταινία αποτελεί μια
προσπάθεια καταγραφής της καθημερινής ζωής των ψαράδων μέσα από την εργασία τους
καθώς και την σχέση τους με τον ιδιαίτερο χώρο της λιμνοθάλασσας.


More than Ρenguins.
Τα νησιά Φώκλαντς έγιναν γνωστά παγκοσμίως από τον πόλεμο του 1982. Πως
διαμορφώθηκε, όμως η ζωή των ντόπιων , αλλά και των 3.000 Βρετανών , που παραμένουν
στα νησιά σε ένα τοπίο , το οποίο συντίθεται από παρθένα δάση , άγρια φύση και ίχνη από
την πλέον καταστροφική τεχνολογία, που εφηύρεο ανθρώπινος πολιτισμός : τα όπλα του
20ού αιώνα;


Turtle Shells
Ο πόλεμος στη Συρία και οι καταστροφικές επιπτώσεις του μέσα από τα ευρήματα και τη
λειτουργία ενός κέντρου διάσωσης σπανίων ζώων στο Μόναχο. Η ιστορία μιας νεαρής
χελώνας αφηγείται την περιπέτεια ανθρώπων και ζώων.


From the Shore
Στο Cap i Corp, ένα μικρό χωριό της ισπανικής ακτής της Μεσογείου το οποίο συμβολίζει το
ισπανικό μοντέλο μαζικού τουρισμού, με γιγαντιαίες επάλληλες ξενοδοχειακές

εγκαταστάσεις, μια μικρή ομάδα κατοίκων μάχονται εναντίον των παραβιάσεων του
πολεοδομικού σχεδιασμού και της διαφθοράς, η οποία συγκαλύπτει τις παρανομίες. Η
διαμάχη ανάμεσα στους υποστηρικτές μιας βιώσιμης ανάπτυξης , που προστατεύει το
περιβάλλον και όσων κερδίζουν από την αλόγιστη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, είναι
η ιστορία της ταινίας.

 

 

 

 

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2017

Το αφιέρωμα στην εκπαίδευση δεσπόζει στο πρόγραμμα του 5th AegeanDocs Festival Οκτώβριος 1-6.

Με Οσκαρικές ταινίες από την διεθνή παραγωγή –από την Κίνα και τις ΗΠΑ έως την Αργεντινή- πολυβραβευμένες ελληνικές , αλλά και ντοκιμαντέρ που δημιούργησαν εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι από όλες τις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Νυχτερινά Σχολεία, Δημοτικά, Λύκεια, Σχολεία Ειδικής Αγωγής, Σχολεία δεύτερης Ευκαιρίας, Μεταπτυχιακοί ερευνητές και υποψήφιοι διδάκτορες, παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλήνια προβολή βιωματικά ντοκιμαντέρ.

Στις ταινίες αποτυπώνονται με αυθεντικό, αμεσολάβητο τρόπο, όψεις της εκπαιδευτικής πράξης, προβλήματα και προοπτικές της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ως ταινίες τεκμηρίωσης-καταγραφή της πραγματικότητας, δεν συνιστούν αγιογραφίες. Εμπεριέχουν κριτικό λόγο, όχι με συνθήματα η κραυγές αλλά με ανάδειξη προβλημάτων. Αναδεικνύουν, όμως , όλες το ρόλο των Ελλήνων εκπαιδευτικών και των προσπαθειών τους ώστε το δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα να ανταποκριθεί στην αποστολή του.

Στην ταινία ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΑΓΚΑΛΙΕΣ (Δημοτικό Θέατρο 3/10 , 11.00 πμ), της Κατερίνας Πιλαφά και ομάδας μαθητών του Μουσικού Λυκείου Χαλκίδας, βλέπουμε πώς εμπνευσμένοι εκπαιδευτικοί και νέοι με όχημα τη μουσική τους παιδεία, ευαισθησίες και δεξιότητες, που πήγασαν από τη σχολική πράξη ανθίζουν στην κοινωνία της Χαλκίδας αγκαλιάζοντας και τους πρόσφυγες στη Ριτσώνα.

Από την άλλη βλέποντας το ΤΡΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΔΥΟ ΧΩΡΕΣ, ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ( Δημ. Θέατρο 4/10, 18.00) οι θεατές θα νοιώσουν περηφάνια για τη δύναμη του ελληνικού σχολείου να αγκαλιάσει μετανάστες δεύτερης γενιάς, να πλάσει πνευματικά πρόσφυγες από τη Συρία και θα ενθουσιαστεί από την ποιότητα των ελληνικών και την ευρυμάθεια των μαθητών είτε γεννημένων στη χώρα, είτε μεγαλωμένων και φιλοξενούμενων εδώ. Η ταινία είναι η επιτομή του «Έλληνες λογίζονται οι της ημετέρας Παιδείας μετέχοντες».
Το αφιέρωμα μεταφέρει στους έλληνες θεατές εμπειρίες από εκπαιδευτικά προβλήματα των κοινωνιών της Κίνας The Graduates, https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=vQDH7N-aTLA του Gao Song (Θέατρο 3/10,18.00) και της Αργεντινής The Senses (Δημ.Θέατρο 4/10, 18.45), αλλά και τη διείσδυση της βίας στη νεοαλία της Αμερικής με το πολυβραβευμένο Τhe Interrupters,Steve James, (Δημ. θέατρο 5/10, 19.00)

Φέτος, για δεύτερη φορά στην ιστορία του ο θεσμός AegeanDocs , φιλοξενεί μια ιδιαίτερη ενότητα με θέμα H ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

Η ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ – “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση” και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση.

Trailer: https://vimeo.com/235718261

Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν:
• Στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας,
• Στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, της ευαισθητοποίησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση,
• Στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και
• Στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων (ΕΚΟ).
Το κινηματογραφικό αφιέρωμα πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 60 χρόνια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.

 

 ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2016

Θεματικό Αφιέρωμα στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τις Μειονότητες και τα Δικαιώματα των Ρομά, παρουσιάζει το 4o AegeanDocs 2016.

Η προσφυγική κρίση έχει αφήσει το αποτύπωμα της στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και ιδιαίτερα στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο.
H  συνάντηση με τον « Άλλο», τον διαφορετικό, τον αλλόθρησκο, τα δικαιώματα των μειονοτήτων και η συνάντηση πολιτισμών μέσω της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης συγκροτούν ένα θεματικό αφιέρωμα του φεστιβάλ AegeanDocs.

Το αφιέρωμα  «Μειονότητες-Ρομά-  Διαπολιτισμική εκπαίδευση» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση  και εθνικούς πόρους.

 

Οι ταινίες ανά θεματική ενότητα

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ  ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ, ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ        

Μισή γυάρδα (προηγούμενος προσωρινός τίτλος: Οι Αόρατοι ), σκηνοθεσία Παναγιώτης Βεκρής, Α΄ προβολή στο ελληνικό κοινό

Η ταινία παρακολουθεί την καθημερινή ζωή και την εργασία μιας κοινότητας Αιγυπτίων στη Βόρεια Λέσβο. Πως ζούν, πού εργάζονται, που προσεύχονται, τι τους έφερε εκεί μακριά από τη γενέτειρα; Ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης εκέι όπου οι ταινίες τεκμηρίωσης και η κοινωνική ανθρωπολογία τέμνονται.

 

 

Αλβανοί στην Κρήτη, Ινδοί στην Αττική, Νιγηριανοί στην Αθήνα.

Τρεις ταινίες ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, οι οποίες μεταφέρουν την καθημερινότητα μεταναστευτικών κοινοτήτων που διαμένουν  χρόνια στην Ελλάδα, με τρόπο που συνδυάζει την εμπειρία και την αντίληψη τόσο των μεταναστών, όσο και των Ελλήνων. Ακολουθώντας τη μεθοδολογία του συμμετοχικού βίντεο μετανάστες και ‘Έλληνες συνέβαλαν ενεργά σε όλα τα επίπεδα παραγωγής των ταινιών αυτών κινηματογραφική επιμέλεια είναι της σκηνοθέτιδας Μαρίας Πεσλή.

 

 

 «Απλώς, αλληλεγγύη», σκηνοθεσία Έφη Σιαλευρή,  Α΄ προβολή στο ελληνικό κοινό

Η ταινία παρακολουθεί την επιλογή μιας γυναίκας, της Σελίνα Κυριακού, να δράσει για να εκφράσει την αλληλεγγύη της προς τους πρόσφυγες στη δομή «ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ», μία εθελοντική συλλογικότητα οργανώσεων και πολιτών της Λέσβου, η οποία λειτουργεί σε μία πρώην κατασκήνωση παιδιών του Π.Ι.Κ.Π.Α. στη Μυτιλήνη. Εκεί έχει δημιουργηθεί μια κοινότητα αγάπης και προσφοράς, όπου φιλοξενούνται ευπαθείς ομάδες προσφύγων, συγκεντρώνονται και διανέμονται ρούχα, παπούτσια και είδη πρώτης ανάγκης, προσφέρεται ιατρική και ψυχολογική στήριξη, λειτουργεί κουζίνα, όπου εθελοντές ετοιμάζουν εκατοντάδες μερίδες φαγητού την ημέρα για πρόσφυγες/μετανάστες/εθελοντές

 

 

4. To Kyma- a rescue in the Aegean Sea (55 min) σκηνοθεσία David Fontseca & Arantza Diez Spain – Greece.  Α προβολή στο ελληνικό κοινό

Η ταινία Το Κύμα- Διάσωση στο Αιγαίο, αφηγείται ένα μεγάλο κατόρθωμα μιας ομάδας  Ισπανών  εθελοντών  ναυαγοσωστών, που προσέτρεξαν στη Λέσβο στο αποκορύφωμα της πρόσφατης προσφυγικής κρίσης. Το απόλυτο δόσιμο τους στην αποστολή,  ένα αξιοθαύμαστο  μίγμα αλτρουισμού και τελειομανούς επαγγελματισμού, τους έκαναν τους πιο  αγαπημένους ήρωες τού νησιού, αλλά και διεθνώς πέρα από τα όρια της Λέσβου.  Είναι αφοσιωμένοι σε μια αποστολή με πολύ λίγα μέσα.  Αψηφούν τους κινδύνους της θάλασσας για να σώσουν τις ζωές των άλλων ηρώων, των χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων , που διέσχισαν με σαπιοκάραβα το Αιγαίο περνώντας από την Τουρκία στην Ελλάδα. Είναι ένα επικίνδυνο  ταξίδι και μελαγχολικό ταξίδι ώσπου να φτάσουν σε μια γωνιά Ευρωπαϊκής γης.

TRAILER: https://vimeo.com/lakaseta/trailertokymaeng

Ωδή στη Λέσβο  σκηνοθεσία, Talal Derki, Germany- Greece. Α προβολή στο ελληνικό κοινό

Αυτή είναι η ιστορία ενός  χωριού στη βόρεια ακτή της Λέσβου, μόλις λίγα χιλιόμετρα από την ακτή της Τουρκίας . Η ιστορία λίγων, εξαιρετικών ανθρώπων που δε μπόρεσαν να αγνοήσουν τους χιλιάδες ανθρώπους που τράπηκαν σε φυγή εξαιτίας ενός εμφυλίου πολέμου και βρέθηκαν στις ακτές τους. Άνθρωποι γεμάτοι κουράγιο και ελπίδα, που σε μια στιγμή ανάγκης άνοιξαν τις πόρτες τους και τις καρδιές τους. Η Σκάλα είναι μια πόλη 150 κατοίκων. Φανταστείτε αυτούς ενώπιον  150.000 προσφύγων. Η Ελλάδα μπορεί να μην έχει τους ήρωες των παλαιών χρόνων — Αἴας, Αχιλλέας, Έκτορας — αλλά όταν εκείνη η μέρα έφτασε, αυτοί οι λίγοι άνθρωποι ξεσηκώθηκαν και αντιμετώπισαν την πρόκληση. Και ποιοι ήταν; Λίγες ηλικιωμένες γυναίκες. Ένας ψαράς. Ένας φούρναρης και ένας  περιπτεράς. Ένας ντόπιος ιερέας και ένας ιδιοκτήτης ξενοδοχείου. Αυτή είναι μια ποιητική ιστορία γεμάτη ελπίδα και  έμπνευση

Silvered Water (92 min), σκηνοθεσία Wiam Bedirxan & Ossama Mohammed, Syria

 

Στη Συρία, καθημερινά, YouTubers κινηματογραφούν  και ύστερα πεθαίνουν – άλλοι σκοτώνουν και μετά μαγνητοσκοπούν. Στο Παρίσι, παρακινημένος από την αγάπη μου για τη Συρία, αντιλαμβάνομαι ότι μπορώ να μαγνητοσκοπήσω μονάχα τον ουρανό και μετά να επεξεργαστώ το υλικό. Μέσα από την πίεση μεταξύ της αποξένωσης που νιώθω στο Παρίσι και της επανάστασης, μια συνάντηση συνέβη. Μια νεαρή γυναίκα Κουρδικής καταγωγής από τη Χομς ξεκίνησε να μιλά μαζί μου, ρωτώντας με «Αν η κάμερα σου βρισκόταν εδώ, στη Χομς, τι θα κινηματογραφούσες;» ;  Το ‘Silvered Water’ είναι η ιστορία της συνάντησης αυτής.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=CPaERAgs2uY

 

The Longest  Run/O πιο Μακρύς Δρόμος (77 min), D: Marianna Economou, P: Spyros Mavrogenis, Greece

Με φόντο τις επιδρομές του ISIS  στην Μέση Ανατολή,  ο Αλσαλέχ  και ο  Τζασίμ  από την Συρία και το  Ιράκ,  βρίσκονται  κρατούμενοι  στην φυλακή ανηλίκων του Βόλου με την βαριά κατηγορία της  διακίνησης  παράτυπων μεταναστών.  Οι ιστορίες τους ξετυλίγονται  στη φυλακή και στο δικαστήριο, αποκαλύπτοντας πώς νέοι αθώοι πρόσφυγες πέφτουν θύματα εξαναγκασμού των διακινητών, εμπλέκονται στη διακίνηση και τελικά καταλήγουν να εκτίουν βαρύτατες ποινές ενώ οι ίδιοι οι διακινητές συνεχίζουν να  δρουν ανενόχλητοι.   Αν το δικαστήριο  κηρύξει  τον Αλσαλέχ και τον Τζασίμ  ενόχους, η  ποινή φυλάκισής  τους μπορεί να είναι 25 χρόνια.

Trailer: https://vimeo.com/141398399

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ  ΡΟΜΑ

Μικρές Ιστορίες Ρομά(67’), του Σταύρου Ψυλλάκη

“Εμάς  όλους μάς ονομάζουν γύφτους, τσιγγάνους, μας έχουν όλους στη  ίδια μοίρα. Δεν είμαστε η ίδια  φυλή… “.

Η Αθανασία, ο Θόδωρος, ο Γιώργος, η Χρυσούλα, … ζουν και κινούνται στο Ζεφύρι, στο Μενίδι και στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μένουν πια σε τσαντίρια και καταυλισμούς, αλλά σε ένα σύγχρονο αστικό περιβάλλον, ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητές του. Τα παιδιά και τα εγγόνια τους προσπαθούν να μάθουν πέντε γράμματα … Μέσα από μικρές ιστορίες που μας αφηγούνται για τη ζωή τους, ξεδιπλώνει σιγά, σιγά ο καθένας τους, τη δική του, ιδιαίτερη, προσωπικότητα. Γίνονται ΠΡΟΣΩΠΑ με όνειρα, ελπίδες και απογοητεύσεις, όπως ο καθένας μας. …  Αλλά και με μια καταγωγή που έχει ιδιαίτερο βάρος.  “…άμα δεν έχεις φτερά να πετάξεις, πώς θα πετάξεις; ” μονολογεί προς το τέλος η Αθανασία.

Trailer: http://www.aegeandocs.gr/%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%B5%CF%83-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B5%CF%83-%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B1-67/

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑiΔΕΥΣΗ

 «Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση: μια άλλη εκπαίδευση για τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη»

Σκηνοθεσία: Θάνος Αναστόπουλος

Αντικείμενο του φιλμ είναι η πορεία του Προγράμματος για την εκπαίδευση της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη κατά τη διάρκεια της περιόδου 1997-2007.  Η πορεία αυτή παρουσιάζεται μέσα από διαφορετικές οπτικές: των επιστημονικών υπευθύνων του Προγράμματος, πολλών από τους βασικούς του συνεργάτες, αλλά και των ίδιων των παιδιών ή άλλων μελών της μειονότητας που συμμετείχαν στις εκπαιδευτικές του δράσεις. Έτσι αναδεικνύονται η λογική και οι στόχοι του Προγράμματος, το πολύπλευρο έργο που πραγματοποιήθηκε μέσα στα δέκα αυτά χρόνια, οι σημαντικές δυσκολίες αλλά και οι μεγάλες αλλαγές στις οποίες συνέβαλε αποφασιστικά η συγκεκριμένη εκπαιδευτική παρέμβαση.

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ Δια Βίου Μάθηση

ΝΙΚΗ, (18 min ) σκηνοθεσία Αλέξανδρος Στεργίου, Δέσποινα Βερρή, Ιουλία Μαρίνα Σαράντου  Ά προβολή στο ελληνικό κοινό

Η ιστορία μιας γυναίκας 67 ετών, της κυρίας Νίκης, μετανάστριας στη Νότιο Αφρική για 30 χρόνια, που έζησε την εμπειρία  του «ξένου» σε μια χώρα, βίωσε, από την πλευρά των λευκών, το απαρτχάιντ, αλλά, παρά ταύτα, ένοιωσε την ανάγκη να γνωρίσει και να κατανοήσει τον πολιτισμό των μαύρων.  Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα ένοιωσε ξένη στην ίδια την πατρίδα της. Επέστρεψε στα θρανία  μέσω δομών  Εσπερινών Σχολείων και Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας .Στα σχολεία αυτά ήταν συμμαθήτρια και με Έλληνες, αλλά και με μετανάστες. Η διπλή εμπειρία της –ξένη στη Νότιο Αφρική / αποξενωμένη στην πατρίδα της- χρησιμεύει στους σκηνοθέτες της ταινίας να διεισδύσουν στο πρόβλημα Μετανάστευση και Μειονότητες και να τεκμηριώσουν την κοινωνική συμβολή των δομών δια βίου μάθησης όχι μόνο στην προσωπική ανάπτυξη των επωφελουμένων, αλλά και στην κοινωνική ενσωμάτωση, μεταναστών , μέσω  της εκπαίδευσης.

Η κυρία Νίκη πήρε απολυτήρια γυμνασίου και λυκείου φτάνοντας σε ηλικία 63 ετών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για να εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο και να σπουδάσει Κοινωνιολογία. Στην ταινία αφηγείται την όμορφη περιπέτειά της ζωής της. Η σκηνοθετική ομάδα της ταινίας είναι  εκπαιδευτικοί και  μαθητές του Εσπερινού Λυκείου Μυτιλήνης.

 

 

ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ  ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ ΜΕ ΤΟΝ « ΑΛΛΟ»  ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

Women in Sink (36 min), σκηνοθεσία Iris Zaki, Israel-USA,  Α προβολή στο ελληνικό κοινό.

Η ταινία “Women in Sink” αφηγείται την ιστορία ενός μικρού κομμωτηρίου στην καρδιά της Χριστιανικής Αραβικής κοινότητας στη Χάιφα, όπου η σκηνοθέτης Ίρις Ζάκη πάει να δουλέψει ως βοηθός υπεύθυνη για τα  λουσίματα. Τοποθετώντας την καμερά της πάνω από τον νιπτήρα, όπου οι πελάτες απολαμβάνουν ένα μασάζ στο κεφάλι, η Ίρις συζητά με Άραβες και Εβραίες γυναίκες διαφορετικών γενεών και κοινωνικής καταγωγής  για ποικίλα θέματα: από την πολιτική και τον πόλεμο έως την  αγάπη. Μέσω αυτής της ξεχωριστής επικοινωνίας, οι ιστορίες των γυναικών παρουσιάζουν τη ζωή στο Ισραήλ από μια προσωπική και συχνά απρόσμενη σκοπιά.

Trailer: https://vimeo.com/128285330

13. Touch of an Angel (60 min), σκηνοθεσία Marek Tomasz Pawlowski, Poland.  

Α προβολή στο ελληνικό κοινό

H ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: «Έψαξα σε όλο τον κόσμο να βρω ντοκουμέντα, για να τεκμηριωθεί τα οποία να τεκμηριώνουν την αλήθεια της ιστορίας. Είναι μια πολύ προσωπική, ποιητική ιστορία ενός κωφού άνδρα με μια εκπληκτική μνήμη, του Schönker , ο οποίος αποφασίζει να κάνει  το πιο δύσκολο ταξίδι της ζωής του, προκειμένου να λυτρωθεί από τις αγωνίες  της εμπειρίας του στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Δεν είναι απλά μια ιστορία εν καιρώ πολέμου, αλλά ένας απολογισμός για το πώς ακόμη και η παραμικρή χειρονομία μπορεί να σώσει μια ζωή. Η ταινία παρουσιάζει εντελώς άγνωστα γεγονότα σχετικά με την ύπαρξη ενός αποτυχημένου Γραφείου Μετανάστευσης των Εβραίων στην Παλαιστίνη, το οποίο λειτουργούσε στην πόλη Άουσβιτς  και διευθυνόταν  από τον πατέρα του Schönker .

Έχω πλήρη  επίγνωση των προβλημάτων που τίθενται  στον σύγχρονο κόσμο σχετικά με τη χρήση της Ιστορίας. Χρησιμοποιώ την Ιστορία ως ένα σημείο αναφοράς για να στείλω ένα μήνυμα της καθολικής σημασίας. Η γλώσσα της ταινίας μου είναι σκόπιμα διαφορετική.O  Schönker είναι ζωγράφος. Γι’ αυτό αποφάσισα να χρησιμοποιήσω μια  καινοτόμο γλώσσα που ονόμασα κολάζ από αρχεία- archicollage.

TRAILER: https://player.vimeo.com/video/104598154